OMSCHRIJVINGEN
1 Klant :
(aspirant -) koper c.q (aspirant -) opdrachtgever
Leverancier :
de (rechts -) persoon die de aanbieding uitbrengt, de opdracht
accepteert, de diensten verricht en/of de bestelling uitlevert aan de
klant.
Product :
haarwerken, daaronder begrepen bestanddelen, materialen en hulpstoffen
ten behoeve van haarwerken, ongeacht de daaraan gegeven vorm of benaming,
alsmede de diensten die de leverancier levert met betrekking tot
haarwerken, in het bijzonder reparaties en verandering aan haarwerken.
TOEPASSELIJKHEID
2 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle transacties met betrekking tot de
producten (daaronder begrepen aanbiedingen, prijsopgaven /offertes,
orderbevestigingen, facturen en huur of lease overeenkomsten) tussen
enerzijds de leverancier die deze voorwaarden hanteert, en anderzijds
haar klanten, voor zover partijen hiervan niet uitdrukkelijk schriftelijk
afwijken.
AANBIEDING EN AANVAARDING
3 Alle door de leverancier in aanbiedingen vermelde prijzen en voorwaarden zijn
vrijblijvend en alle aanbiedingen vervallen automatisch na verloop van 30
dagen, tenzij door de leverancier uitdrukkelijk anders is aangegeven.
4 Een overeenkomst tussen de leverancier en de klant wordt geacht tot stand te
zijn gekomen wanneer door de of op aangeven van de klant een
opdrachtformulier is ingevuld en dit door beide partijen is ondertekend ,
dan wel indien er op het moment dat de leverancier een anderszins door de
klant gegeven opdracht aan de klant bevestigt.
PRIJZEN
5 Alle prijzen zijn incl. B.T.W, tenzij anders vermeld. Tussentijds optredende
kostprijsverhogende factoren kunnen door de leverancier worden
doorberekend, in welk geval de klant gerechtigd is de overeenkomst te
ontbinden.
6 In geval van prijsverhoging ten gevolge van kostprijsverhogende maatregelen van
overheidswege, daaronder begrepen verhoging van B.T.W. percentage, zal de
klant niet gerechtigd zijn de overeenkomst te ontbinden.
ANNULERING
7 Voor zover de overeenkomst betrekking heeft op de levering van haarwerk, is zowel de
klant als de leverancier gerechtigd de overeenkomst binnen 3 werkdagen na
de totstandkoming van de overeenkomst en/of het verstrekken van de
opdracht, schriftelijk te annuleren. De klant zal hetgeen hij reeds
daarop betaald heeft, terug betaald krijgen, behoudens de door
leverancier reeds gemaakte kosten.
8 Indien de klant de overeenkomst na 3 dagen, maar binnen 10 dagen na totstandkoming
annuleert, is hij aan de leverancier een vast bedrag verschuldigd ten
bedrage van de helft van het bedrag dat de klant bij volledige uitvoering
van de overeenkomst verschuldigd zou zijn geweest, met een minimum van €
450,- of het volledige bedrag van de overeenkomst indien dit lager ligt
dan € 450,-.
9 Annulering na 10 dagen na het verstrekken van de opdracht is niet mogelijk. De klant is
dan gehouden tot betaling van de volledig overeengekomen prijs.
LEVERINGSTERMIJN
10 Tenzij anders overeengekomen zijn leveringstermijnen streeftermijnen. De
levertijd ( daaronder ook begrepen de tijd benodigd voor reparatie of
vervanging) gaat in op de dag van de totstandkoming van de overeenkomst
en zal, behoudens afwijkende aanduiding, ongeveer 10 weken bedragen.
11 Indien, ongeacht door welke omstandigheden, de levering niet of niet naar behoren
binnen een termijn van 10 weken geschied, zal de leverancier nogmaals een
termijn van 10 weken gegund worden, om alsnog deugdelijk te leveren.
(Mocht de klant hierdoor onverhoopt in een probleemsituatie komen, dan
zal de leverancier zorg dragen voor een kosteloze tussenoplossing).
12 Na verloop van de verlengde leveringstermijn, als bedoeld in het vorige artikel, is
de klant gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, echter zonder dat de
leverancier tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.
13 Indien een opdracht als spoedorder wordt genoteerd, zal worden getracht de levertijd
te verkorten. Er wordt daarbij echter geen enkele garantie verstrekt dat
de opdracht daadwerkelijk op kortere termijn dan de normale levertijd kan
worden uitgevoerd. In dat geval zal annulering, ongeacht de termijn
waarbinnen zulks geschiedt, niet mogelijk zijn.
BETALING
14 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, dient 50% van de overeengekomen prijs
bij sluiting van de overeenkomst te worden voldaan, terwijl betaling van
(het restant van) de volledige prijs dient te geschieden bij aflevering.
In beide gevallen zal een bewijs van betaling worden verstrekt.
15 In geval van niet tijdige betaling is de klant automatisch in gebreke. De klant is in
dat geval naast de hoofdsom aan de leverancier de wettelijke rente
verschuldigd over het niet betaalde gedeelte van de hoofdsom en de kosten
van de invordering, vanaf de vervaldag tot de dag waarop wordt betaald.
16 Buiten het verschuldigde bedrag dient de klant alle kosten te vergoeden die de
leverancier maakt in verband met de wanbetaling van de klant en het
alsnog verkrijgen van betaling, waaronder zowel de volledige
gerechtelijke als buitengerechtelijke incassokosten , daaronder begrepen
de volledige kosten van rechtskundige bijstand, in of buiten rechte.
17 De buitengerechtelijke incassokosten zullen minimaal gesteld worden op 15%
(excl. BTW) van het door de klant aan de leverancier verschuldigde,
terwijl de kosten bovendien minimaal € 50,- zullen bedragen.
RECLAME
18 De klant is verplicht de geleverde producten onmiddellijk bij aflevering te
inspecteren. Kleine afwijkingen in kleur of model , van ondergeschikt
belang, kunnen geen aanleiding vormen tot niet-acceptatie of reclame.
19 Indien de klant het product persoonlijk in ontvangst neemt en behoudt, wordt hij
geacht te hebben ingestemd met het model, de kleur, de haardichtheid en
de haarlengte van de goederen, zodat hij op die gronden naderhand niet
kan reclameren.
20 Met betrekking tot gebreken van technische aard of in geval van andere wijzen
van levering, dient de klant zichtbare gebreken binnen een termijn van 10
dagen persoonlijk aan de leverancier te melden, na ommekomst van genoemde
termijn is reclame niet meer mogelijk.
21 Onzichtbare
gebreken, die de klant niet bij inspectie had kunnen ontdekken dienen,
bij eventuele ontdekking door de klant, in het belang van de klant direct
persoonlijk aan de leverancier gemeld te worden. Echter wanneer de klant
dit persoonlijk melden aan de leverancier aanwijsbaar achterwege laat
vervalt ieder recht op reclame.
22 Bij gegrond bevinding van de reclame zal de leverancier trachten de klacht te
verhelpen en heeft de leverancier de keuze het product, na overleg met de
klant, te repareren of te vervangen, met inachtneming van de daarvoor
geldende levertijden.
GARANTIE
23 De leverancier garandeert de deugdelijkheid van materialen en constructie
van de producten gedurende 6 maanden na aflevering. In geval van een
gerechtvaardigd beroep op de garantie is de leverancier slechts gehouden
tot kosteloze vervanging of herstel van het product of een onderdeel
ervan, met inachtneming van de daarvoor gebruikelijke levertijden aan de
leverancier.
24 Iedere garantie vervalt bij gebruik van het product in strijd met de
gebruiksvoorschriften, die aan de klant bij het aangaan van de
overeenkomst of de aflevering zijn verstrekt en/of vermeld, tenzij er
geen enkel verband kan hebben bestaan tussen het geconstateerde gebrek en
de wijze waarop het product is gebruikt en / of behandeld
EIGENDOMSVOORBEHOUD
25 De leverancier blijft, totdat de klant volledig aan zijn verplichtingen uit
enige overeenkomst met de leverancier heeft voldaan, eigenaar van al
hetgeen door hem aan de klant is geleverd.
AANSPRAKELIJKHEID
26 De leverancier is, behoudens opzet of grove schuld of handelen in strijd met
hetgeen op grond van behoorlijk vakmanschap verwacht mag worden, niet
aansprakelijk voor enige schade en / of allergische reacties ten gevolge
van geleverde producten, te lijden door de klant en / of derden.
27 De aansprakelijkheid van de leverancier blijft beperkt tot vervanging of
reparatie van het product of terugbetaling van het door de klant reeds
betaalde bedrag .
OVERMACHT
28 Onder overmacht wordt verstaan van de wil van de leverancier onafhankelijke omstandigheden,
die de nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhinderen.
29 In geval van verhindering tot uitvoering van de overeenkomst tengevolge van overmacht
is de leverancier gerechtigd om zonder rechterlijke tussenkomst, hetzij
de uitvoering van de overeenkomst voor ten hoogte een periode gelijk aan
de leveringstermijn op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat de leverancier tot enige
schadevergoeding gehouden zal zijn.
ONTBINDING
30 Indien de klant niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die
voor hem uit enige met de leverancier gesloten overeenkomst voortvloeit,
dan wel indien twijfelachtig is of de klant in staat is aan zijn
contractuele verplichtingen jegens de leverancier te voldoen, alsmede in
geval van faillissement, surséance van betaling , stillegging of
liquidatie van de klant, is de leverancier gerechtigd om zonder
ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, hetzij de
uitvoering van elke overeenkomst op te schorten en / of de nakoming
daarvan door de klant te vorderen, hetzij deze geheel of ten dele te
ontbinden , zulks zonder dat hij tot enige schadevergoeding of garantie
gehouden zal zijn en onverminderd hetgeen de leverancier rechtens
toekomt.
GEHEIMHOUDING
31 Het is de leverancier en de klant niet toegestaan aan derden mededelingen te doen
omtrent hetgeen hem bekend is ten aanzien van de ander partij, voorzover
dat een vertrouwelijk karakter daarvan had moeten begrijpen, waaronder in
ieder geval begrepen zijn de door de leverancier gebruikte materialen en
methoden , één en ander behoudens informatieverstrekking in rechte of aan
door beide partijen erkende geschillencommissie, alsmede aan de
leverancier / fabrikant van de leverancier ten behoeve van de productie
of reparatie.
TOEPASSELIJKHEID RECHT EN GESCHILLEN
32 Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van
toepassing zijn, worden beheerst door het Nederlandse recht.
33 Alle geschillen , welke tussen de leverancier en de klant zouden kunnen
ontstaan , zullen (onverlet andersluidende regels van dwingend recht)
worden berecht door de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van de
leverancier, terwijl de leverancier daarnaast gerechtigd is om de klant
te dagvaarden voor de bevoegde rechter van diens woonplaats.
34 De klant kan er voor kiezen met uitsluiting van de rechter , een geschil tussen de
leverancier en de klant omtrent de prestatie van de leverancier ter
beoordeling voor te leggen aan een door beide partijen erkende
geschillencommissie, middels een procedure die genoemde
geschillencommissie hanteert. Een geschil wordt pas geacht te bestaan
indien de leverancier in de gelegenheid is gesteld om de klacht weg te
nemen, maar dit niet heeft gedaan. De uitspraak van een dergelijke
geschillencommissie is voor zowel de klant als de leverancier in dat
geval bindend.